Deze spreadsheet maakt sollicitaties bijhouden supermakkelijk en is hét bewijs voor jezelf en bemoeizuchtige anderen dat je hard aan het solliciteren bent.

Solliciteren is praktisch een fulltime baan. Je hebt administratie, je moet mails beantwoorden, de telefoon opnemen, naar meetings gaan, werkkleding uitzoeken en heel wat documentjes aanmaken. Bovendien kost het ontzettend veel tijd om een gelikte motivatiebrief en een unieke cv in elkaar te draaien om te voldoen aan slechts 1 vacature. Wat gaat jouw werkloze of werkzoekende leven beter maken? Deze – al zeg ik het zelf – briljante spreadsheet!

De alles-in-1 sollicitaties bijhouden spreadsheet

Voelt solliciteren als 100 pijlen afschieten en maar hopen dat je in ieder geval 1 keer de roos raakt? Vergeet je soms welke sollicitaties je hebt verstuurd, totdat de recruiter je belt? Dan is deze spreadsheet perfect voor jou! Hierin schrijf je precies op wanneer, bij wie, waar en hoe je hebt gesolliciteerd en wat de reactie was.

Sollicitaties bijhouden: waarom doe je dat?

Je stopt veel waardevolle tijd in het maken van geweldige sollicitatiebrieven. Daarom wil je zien welke brief of tactiek werkt en welke niet. Zo solliciteer je sneller en efficiënter. Bovendien wil je weten hoeveel succes of positieve reacties je hebt ontvangen op je sollicitatiebrieven en of op je LinkedIn. Ten slotte helpt deze spreadsheet om je minder schuldig te voelen als je wat leuks gaat doen, een paar schoenen koopt of even een paar dagen niet bezig bent met solliciteren. Kijk dan naar deze spreadsheet: zó veel heb je al gesolliciteerd deze maand! Je verdient het om vrij te zijn.

Wat staat er in de spreadsheet ‘sollicitaties bijhouden’?

Je vindt er een basis die je solliciterende leven veel makkelijker maakt. Op de eerste pagina vul je de belangrijkste gegevens over je sollicitatie in: datum, bedrijf, het medium dat je hebt gebruikt voor je sollicitatie, de reactiemail van het bedrijf, de datum van die reactiemail en het resultaat (geen reactie, afwijzing, gesprek, aangenomen). Op de tweede pagina vind je 2 grafieken. De eerste weergeeft de resultaten in percentages, gedeeld door het aantal sollicitaties. De tweede grafiek toont je meest gebruikte media voor het doen van sollicitaties.

Natuurlijk kun je kolommen en grafieken toevoegen zodat je jouw persoonlijke ideale spreadsheet krijgt. Kijk eens naar deze ideeën:

  • naam van de contactpersoon.
  • telefoonnummer van de contactpersoon.
  • link naar de vacature.
  • voor- en nadelen van de functie.
  • begeleidende sollicitatiemails.
  • datum en tijd (telefonisch) sollicitatiegesprek.
  • samenvatting gesprek.
  • tips en leerpunten van het gesprek of de afwijzing.
  • nummer je sollicitatiebrieven en noteer welke brief je hebt gebruikt per sollicitatie.

Geen reactie op je sollicitatie? Neem contact op!

Er zijn zat bedrijven die niet reageren op je sollicitatiebrief of na 1 mail met de afsluitende groet ‘je hoort snel van ons’ de deur dicht gooien. Best wel aso vind ik. Gaan ze je dan alsnog uitnodigen voor een gesprek? Meestal niet, behalve die ene keer dat ik aangenomen was zonder dat ik het wist! Het gaat erom dat je ze er even aan herinnert dat je een mens met emoties bent in plaats van een nummertje en dat je zat te wachten op hun antwoord. Om je hiermee te helpen, heb ik een formule ingebouwd in de spreadsheet. Is het vakje oranje? Dan is het alweer 10 dagen geleden dat je hebt gesolliciteerd én nog steeds geen antwoord hebt gehad.

Download hier de spreadsheet

Klik op de afbeelding hieronder. Sla het bestand op je pc op en open het in Excel of Google Drive Spreadsheets. Succes!