Dat ik er alles aan doe om solliciteren zo makkelijk mogelijk te maken, weet je inmiddels al. Vandaag ga ik nóg een stap verder door deze gratis template sollicitatiebrief te maken voor jou. Even invullen, cv bijwerken en opsturen maar!

Dat solliciteren veel werk, tijd en energie kost, wordt vaak onderschat door werkgevers. Anders zouden ze je wel een persoonlijke afwijzing op je sollicitatie sturen. Het schrijven van een sollicitatiebrief kost verreweg de meeste tijd. Je cv kun je nog wel naar meerdere bedrijven sturen, maar een motivatiebrief hoort maar bij 1 bedrijf. Vandaag help ik je een eind op weg door samen met jou een motivatiebrief te schrijven. En het gratis template voor een easy sollicitatiebrief kun je hieronder gewoon downloaden.

Het doel van een sollicitatiebrief

Ik lees en hoor dat veel mensen denken dat een sollicitatiebrief en een cv een soort verslag zijn. Een overdracht van kale informatie, waarin staat wie jij bent en wat je hebt gedaan. Dat is niet goed genoeg. Een motivatiebrief kun je zien als een ouderwetse verkooptruc, een salespitch. Het moet overtuigen, meenemen, de ander iets laten voelen en bovenal ervoor zorgen dat jij uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Het is een marketingmiddel om jouw brand te presenteren. Dit klinkt allemaal weer lekker ijverig, maar het is wel waar. Schrijf alsof je jezelf verkoopt. Jij bent jouw topproduct! Hoe ga je ervoor zorgen dat de persoon die jouw motivatiebrief leest, jou direct in het winkelmandje wilt stoppen? Ik begrijp dat dit (heel) moeilijk kan zijn voor sommige mensen, maar daar hoop ik je mee te helpen via deze blog.

En vergeet niet, je doet al je uiterste best. Je schrijft de beste sollicitatiebrief die je maar kunt bedenken. Dat is alles wat je kunt doen. Of je daarna wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, daar heb jij geen controle over. Gelukkig help ik je met deze gratis template sollicitatiebrief een eindje op weg.

Hoe begin je?

Op Pinterest zie ik nog veel sollicitatiebrieven in de ouderwetse stijl, met jouw adres en het adres van het bedrijf waar je voor solliciteert links bovenaan. Dat hoeft echt niet mee in 2021. Begin met een vriendelijke groet plus de naam van de contactpersoon en/of vacaturehouder. Deze kun je meestal onderaan de vacature vinden. Zo niet, dan is het de moeite waard om even te bellen. Je brief komt namelijk veel persoonlijker over als je een naam gebruikt in plaats van meneer/ mevrouw. Je mag zowel de voor- als de achternaam gebruiken, net waar jij je prettigst bij voelt.

Beste [naam],

Het begin is in ieder geval makkelijk.

Alinea 1: introductie

Wie ben jij? En dan niet Greta, 44 jaar en werkt al haar hele leven bij een bakkerij, getrouwd met 4 kinderen. Nee, wie ben jij zakelijk gezien? Waar ben je mee bezig? Wat zijn jouw doelen? Passie, vuur, ambitie; het moet van het scherm afspatten. Je mag dus flink overdrijven. Ik zal je een voorbeeld laten zien.

Sinds ik een jong meisje was, droom ik ervan om stylist te worden bij een groot kledingbedrijf met maatschappelijke doelen. Na mijn opleiding Fashion & Art ben ik direct aan de slag gegaan als assistent-stylist. Mijn doel is om binnen 3 jaar senior styliste te worden. Een grote droom, maar voor een doorzetter en gepassioneerde werker als ik is alles mogelijk.

Mik op een woordenaantal van tussen de 100 tot 150 woorden.

Alinea 2: jouw vaardigheden

Leuk dat je zoveel ambities hebt, maar wat kan je nou écht? We verliezen ons motto overdrijven overdrijven overdrijven nog lang niet uit het oog. Wees niet bang om te veel te op te scheppen en dan door de mand te vallen. 99% van de sollicitanten is veel te bescheiden over zijn kwaliteiten. Zolang je geen feiten verdraait, komt het helemaal goed. We waren aan het verkopen, weet je nog? In deze alinea vertel je welke opleiding je hebt gedaan, en bijvoorbeeld relevante cursussen die je hebt behaald. Als je dat hebt gedaan, ga je over naar wat je nu doet. Waar ben je nu mee bezig? Wat zijn nu je doelen?

Tijdens mijn opleiding heb ik mij vooral gericht op de combinatie tussen zelfvertrouwen en stijl. Ik geloof dat je met de juiste kleding iemand meer zelfvertrouwen kunt geven. En zelfverzekerde mensen komen verder in het leven, blijkt uit onderzoek. Zo heb ik mijn stage gelopen bij een vrijwilligersorganisatie die langdurig werklozen aan passende kleding voor sollicitaties helpt. Zij hebben vaak niet genoeg geld om iets te kopen. Tevens hebben zij niet de kennis over wat tegenwoordig ‘kan’ bij een sollicitatie. Je kunt je niet voorstellen wat een blijdschap zij uitstralen als ze komen vertellen dat ze de baan hebben gekregen! Voor mij is dat de kers op de taart.

Na mijn studie heb ik in deeltijd een bachelor psychologie gehaald om mijn theoretische kennis over het gedrag van de mens uit te breiden. Dit heeft mij zeer geholpen bij het bereiken van mijn droom: werkzaam zijn in een kledingzaak die verder kijkt dan de commerciële targets. Hier ben ik in een half jaar opgegroeid tot senior verkoper. Daar voer ik nu een onderzoek uit: ik probeer patronen te ontdekken tussen type mensen en de kleding waar ze zelfvertrouwen van krijgen.

Mik op een woordenaantal van tussen de 200 en 300 woorden.

Alinea 3: waarom bij dit bedrijf

In de laatste alinea vertel je waarom je voor dit bedrijf hebt gesolliciteerd. We zijn nog steeds aan het overdrijven over onze kwaliteiten, maar wel al een tikje minder. Door hielenlikkerij zien ze zo heen. Je kunt bijvoorbeeld over het volgende vertellen:

  • waarom de missie en visie van het bedrijf goed past bij waar jij in gelooft of wat jij wilt bereiken
  • waarom je deze vacature zo leuk vond (bijvoorbeeld dat je het parttime kunt doen, de focus op online marketing, dat het een combinatie is van 2 banen, dat je kunt reizen naar het buitenland etc.)
  • dat je een groot fan bent van hun werk, omdat …

Deze vacature combineert een aantal van mijn talenten, maar daagt me ook uit mezelf nog meer te ontwikkelen. Inmiddels durf ik mezelf een kritische styliste te noemen, die verder gaat dan klanten gewoon een leuke outfit aan te meten. Ik heb een hoop geleerd over tactieken om met mensen om te gaan, wie opfleurt van welk soort kleding. Ik voel goed aan wanneer mensen een zetje nodig hebben of wanneer ze juist een rustmomentje willen. Tegelijkertijd heb ik nog een hoop te leren over materialen, kleuren en duurzaamheid. Jullie bedrijf past perfect bij die ambitie.

Ik wil graag meehelpen om de wereld een mooiere plek te maken. Hoe jullie de fashion-industrie verduurzamen, vind ik indrukwekkend. Ik strijd graag mee aan jullie zijde.

Call to action

Een salespitch is niet compleet zonder een call to action: een oproep tot een opdracht. Wat wil je dat de lezer van je brief doet? Jou uitnodigen natuurlijk! Dus daar mag je gewoon om vragen.

Nodig je mij uit voor een gesprek? Ik kom graag langs!

Afsluiten

Hou het simpel. En blijf weg van cliché-uitingen. Sluit je sollicitatiebrief af op de volgende manieren:

  • Ik hoop jullie snel te ontmoeten.
  • Bedankt voor het lezen van mijn brief en tot snel!
  • Heb je nog vragen? Dan weet je me te bereiken op [telefoonnummer].

Met vriendelijke groet,
[naam + achternaam]

Daar is ‘ie dan, download hier je gratis template sollicitatiebrief!